Praca
0

Jak przygotować się na rozmowę o pracę? 9 PORAD

Wiele osób czuje stres i lęk przed rozmową o pracę. To całkiem naturalne, ponieważ jest to ważne wydarzenie, które może znacząco wpłynąć na Twoją karierę i finanse. Przygotowaliśmy dla Was najważniejsze porady, które pomogą Wam lepiej przygotować się do rozmów z potencjalnym pracodawcą!

reklama

Przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej pozwala na lepsze zrozumienie wymagań stawianych przez pracodawcę oraz umożliwia przedstawienie swojego doświadczenia i umiejętności w przekonujący sposób.

Dobrze przygotowana osoba będzie mogła lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach i odpowiadać na trudne pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Przygotowanie się do rozmowy o pracę pomaga zwiększyć pewność siebie i pokazać pracodawcy, że jesteśmy zainteresowani danym stanowiskiem i chcemy je otrzymać. Wszystko to może przyczynić się do lepszego przebiegu rozmowy i zwiększy Wasze szanse na otrzymanie pracy w firmie, która Wam się podoba.

Jak wygląda rozmowa o pracę?

Rozmowa o pracę zazwyczaj składa się z kilku etapów. Na początku rozmowy pracodawca zazwyczaj zadaje kilka pytań, aby lepiej Cię poznać i dowiedzieć się więcej o Twoim doświadczeniu i kwalifikacjach. Następnie pracodawca może zadać pytania dotyczące Twoich oczekiwań finansowych i długoterminowych celów zawodowych. W dalszej części rozmowy pracodawca może również zadać pytania związane z Twoją wiedzą na temat firmy lub branży, w której działa. Na końcu rozmowy pracodawca zazwyczaj daje Ci możliwość zadania pytań dotyczących stanowiska lub firmy. Wszystko to ma na celu lepsze poznanie Ciebie i Twoich umiejętności oraz sprawdzenie, czy jesteś odpowiednią osobą do danego stanowiska.

reklama

Co zrobić, by dobrze wypaść na rozmowie o pracę?

Przed rozmową o pracę warto zrobić kilka rzeczy, które pomogą Ci się dobrze przygotować i zwiększą Twoje szanse na sukces. Oto kilka wskazówek:

  1. Zrób dokładne rozpoznanie firmy, w której będziesz rozmawiać o pracę. Przeczytaj ich stronę internetową, social media, sprawdź ich działalność i produkty, a także historię powstania. Dowiedz się, jakie są aktualne wyzwania i cele firmy, aby móc je wykorzystać w rozmowie.
  2. Poszukaj informacji o osobach, z którymi masz rozmawiać. Czy rozmawiasz z kimś, kto mógł napisać artykuł, blog posta, wygłosił prezentację, która jest na youtubie, opowiadał o firmie w podcaście… przeczytaj to, obejrzyj i posłuchaj! Dowiesz się, co ta osoba myśli o swojej roli, o swojej pracy i jakie ma podejście. Możliwe, że znajdziesz coś, co Cię zainspiruje do poruszenia jakiegoś tematu podczas rozmowy.
  3. Spróbuj wejść w buty pracodawcy i zrozum, czego oczekuje się od kandydata na to stanowisko. Możesz to osiągnąć, przeglądając ogłoszenie o pracę i zadając sobie pytania, takie jak: co osoba na tym stanowisku ma osiągnąć? W czym może pomóc? Jakie działania ma wykonywać? Co może być najtrudniejsze? Dlaczego potrzebują takiego stanowiska?
  4. Zrób sobie przegląd swoich umiejętności, doświadczenia i osiągnięć, aby mieć jasność co do tego, co możesz zaoferować pracodawcy. Zastanów się, jakie są Twoje mocne strony i jak mogą one być przydatne w nowej pracy. Przygotuj odpowiedzi na pytania dotyczące Twoich doświadczeń i kompetencji, a także przykłady sytuacji, w których pokazałeś swoje umiejętności.
  5. Sprawdź, jakie są oczekiwania wobec kandydatów w ogłoszeniu o pracę i upewnij się, że spełniasz wymagania. Jeśli masz braki, poszukaj sposobów na ich nadrobienie, np. poprzez dodatkowe szkolenia czy kursy. Sam fakt, że wiesz, że są rzeczy, których nie wiesz oraz, że wiesz jak i gdzie uzupełnić wiedzę, to dużo w oczach rekruterów!
  6. Zastanów się co jest dla Ciebie istotne w pracy. Lepiej teraz, niż nigdy! Ta rozmowa działa w dwie strony – to nie tylko moment na to, żeby zaprezentować siebie jako najlepszą osobę na to stanowisko, ale też moment decyzji dla Ciebie.
  7. Przygotuj własne pytania do pracodawcy. Takie, które pozwolą Ci zrozumieć czy dobrze odpowiedzieliście sobie na pytania z punktu 3 i w razie czego odpowiednio poprowadzić te rozmowę lub wybadać czy to firma, w której faktycznie chcecie pracować. Zajrzyjcie też do naszej listy przykładowych pytań, które warto zadać pracodawcy.
  8. Zadbaj o swój wygląd i atmosferę podczas rozmowy. Nie musisz wyciągać najlepszej sukienki czy fraka – nie ma już wiele biur, gdzie chodzi się do pracy w garniturze – ale zadbaj o ubranie, w którym wyglądasz schludnie i czujesz się komfortowo. Pamiętaj też o tym, by zaplanować dojazd przed spotkaniem i się nie spóźnić!
  9. Zapiszcie sobie kto zaprosił Was na spotkanie i z kim będziecie rozmawiać! W stresie łatwo o tym zapomnieć, a jeżeli idzieć na rozmowę o pracę do biura, to prawdopodobnie przy wejściu trzeba będzie powiedzieć z kim się umówiliście na rozmowę. Zrób dobre pierwsze wrażenie i miej te informacje pod ręką.
  10. Wróć do oferty pracy tuż przed rozmową! To może brzmieć jak banał, ale uwierz – dokładnie czytając ofertę pracy już wybijasz się ponad przeciętną. Większość ludzi nie czyta wszystkich wymagań, tekstów na dole, informacji o firmie czy stanowisku. A nawet jak czyta, to zapomina.
Czytaj też:  Jak powinno wyglądać zdjęcie do CV?

Powodzenia!

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *